Blog

Onderzoek, voeding & supplementen, de basis voor blijvend resultaat

Onderzoek voeding en supplementen

In mijn praktijk zijn drie pijlers belangrijk. Onderzoek, voeding en supplementen. Ik zal je hier uitleggen waarom dat zo is.

Onderzoek

Binnen de orthomoleculaire geneeskunde kijken we naar je klachten, gecombineerd met wat je eet. Zo wordt duidelijk welke stoffen je waarschijnlijk tekort komt. Je kunt de stof die je mist gaan slikken middels supplementen en kijken of je klachten verminderen. Op deze manier werken veel orthomoleculair therapeuten. Niets mis mee, maar de vraag is: “waaróm mis je deze stof?” Krijg je ‘m niet genoeg binnen met je voeding? Of ligt er een ander probleem aan ten grondslag? Ik zou graag de oorzaak van je klachten willen achterhalen zodat we die langdurig kunnen oplossen. Dus geen brandjes blussen maar de pyromaan opsporen. 

Meten is weten

Daarom gaan wij samen op zoek naar het onderliggende probleem. In mijn praktijk maak ik gebruik van laboratoriumonderzoek, zoals bloed- en ontlastingsonderzoek. Welke onderzoeken nodig zijn hangt helemaal af van je klachten. Een voorbeeld: het is inmiddels mogelijk om van zo’n 270 verschillende voedingsmiddelen te onderzoeken of je daar niet tegen kunt. Dat is wel een kostbaar laboratorium onderzoek. We hebben ook de mogelijk om eerst hoofdgroepen te testen en daarna verder in te zoomen op voedingsgroepen die problemen geven.

De complete mens

Bij je klacht gaat het vaak niet om één ontbrekende vitamine. In ons lichaam vallen alle systemen als radertjes van één grote machine in elkaar. Alles hangt met elkaar samen en werkt met elkaar samen. Het stuk lopen van één radertje heeft vaak effect op heel veel andere radertjes. Met het repareren van een onderdeel van de machine ben je meestal niet. Het is belangrijk om het complete plaatje in beeld te hebben voor je zomaar ergens gaat ‘repareren’. Wil je je klachten graag tot de bodem laten uitzoeken, of heb je vragen, dan kan je me bellen. Ik werk met een gratis eerste telefonische intake.

Voeding

Voeding speelt een belangrijke rol bij het oplossen van klachten. Huisarts Tamara de Weijer geeft aan dat de helft van de aandoeningen die ze in haar spreekkamer ziet leefstijl gerelateerd zijn. ‘astma, eczeem, hoge bloeddruk, migraine, colitis ulcerosa, diabetes type 2, hoog cholesterol. Al die klachten zijn te verlichten of zelfs om te keren met een gezondere leefstijl.’ Wat is nu gezond en wat kan je beter niet eten?

Eet gevarieerd

Laat ik voorop stellen dat ik niet voor diëten ben maar het veel belangrijker vind dat iemand gezond eet en gevarieerd eet, en het liefst zo veel mogelijk wat past bij het seizoen. Gevarieerd eten is erg belangrijk voor ons lichaam. Want op deze manier krijg je de verschillende essentiële nutriënten binnen. Als je elke dag broccoli eet omdat je hebt gelezen dat dit zoveel gezonde zwavelhouden stoffen bevat en het stofje DIM, sla je de plank mis. Je krijgt dan van deze stoffen in ruime mate binnen, maar je mist heel veel andere belangrijke stoffen. Geen enkel voedingsmiddel bevat alles wat je nodig hebt.

Ik werk met een persoonlijk voedingsplan

Waarom dit zo belangrijk, vertel ik je uitbreid tijdens een consult. Ook verwerk ik dit in een persoonlijk voedingsplan voor je. Want gezond eten is niet voor iedereen hetzelfde. Dat hangt af van je klachten, je darmflora en van mogelijke voedselintoleranties. Wil je hier meer over weten of wil je meteen aan de slag? Tijdens een telefonische intake bespreken we je klachten en hoe ik je het beste kan helpen.

Eten naar je darmflora

Er is nog een reden om zo veel mogelijk verschillende voedingsmiddelen te eten: de darmflora. Want hoe gevarieerder je eet, hoe gevarieerder je darmflora wordt. Dus hoe meer verschillende soorten bacteriën er in je darm leven. Hoe gevarieerder je darmflora, hoe gezonder je metabolisme. De bacteriën in de darm voeden zich niet allemaal met dezelfde nutriënten. Sommige bacteriën voeden zich met koolhydraten, andere met eiwitten of vetten. Als je een eenzijdig voedingspatroon hebt, krijgen bepaalde bacteriën te veel en andere te weinig voedsel. Hierdoor kunnen sommige bacteriën zich sterk vermenigvuldigen en andere sterven af. Het kan soms nodig zijn om tijdelijk minder eiwitten te eten, zodat andere bacteriën meer de kans krijgen om te groeien.

De rol van darmbacteriën

Wat maakt het eigenlijk uit als je minder verschillende bacteriën hebt in je darmen? Iedere bacterie groep heeft zijn eigen rol, zoals het onderhouden van je immuunsysteem, het remmen van ontsteking, het controleren van de bloedsuikerspiegel, het reguleren van honger en verzadiging, de afbraak en opname van voedingsstoffen, de activiteit van genen, enz. Het is dus van groot belang dat we goed zorgen voor onze darmflora en daar ook naar eten. Door middel van een ontlastingsonderzoek is te zien van welke bacteriestammen je een tekort hebt en deze kunnen dan gericht worden aangevuld om te zorgen dat alle taken in je darm goed worden uitgevoerd.

Eet seizoensgroenten

Naast gevarieerd en gezond eten, raad ik ook aan om zo veel mogelijk volgens de seizoenen te eten. Deze groenten zijn niet alleen vers en van eigen bodem, maar dragen ook bij aan het voorkomen van voedselovergevoeligheden. Doordat je wisselt per seizoen in wat je eet, zorg je ervoor dat je niet het hele jaar door steeds dezelfde producten pakt omdat je die lekker vind. Voedselovergevoeligheden komen veel voor en kunnen voor veel problemen zorgen. Gelukkig zijn ze meestal goed aan te pakken Wil je hier meer over weten of wil je meteen aan de slag? Tijdens een telefonische intake bespreken we je klachten en hoe ik je het beste kan helpen.

Supplementen

De basis bestaat uit drie onderdelen: onderzoek, voeding en supplementen. Waarom heb je supplementen nodig als je gezond en gevarieerd eet? Uit onderzoek blijkt dat we ondanks gezonde voeding toch niet voldoende binnen krijgen. De reden hiervoor is onder andere dat de landbouw is veranderd. De landbouwgrond is verarmd, productie moet steeds sneller en dat gaat ten koste van de vitamines en mineralen. Daarbij is onze behoefte aan vitamines en mineralen ook verhoogd. Denk aan het leven in de stad, belasting door stress, straling, sporten, zwangerschap, een vegetarische leefstijl, medicijngebruik, chronische ziekten enz. De meeste vitamines en mineralen kunnen we niet zelf aanmaken. De basis hiervoor blijft gezond eten maar dit is dus niet altijd voldoende. Om van je klachten af te komen kan het nodig zijn om eventuele tekorten aan te vullen met supplementen.

Waar moet je op letten bij het gebruik van supplementen?

Allereerst de dosering. Een lage dosering zorgt niet voor het gewenste effect, maar het principe baad het niet dan schaad het niet is ook niet van toepassing. Je lichaamsgewicht speelt hierin een rol. Maar er is meer. Soms moet je tijdelijk bepaalde supplementen niet nemen ondanks dat je een tekort hebt aan dit nutriënt. In je darmen kunnen bacteriën leven die daar ongewenst zijn en een ziekmakend effect hebben. Sommige van deze ziekmakende bacteriën voeden zich bijvoorbeeld met zink. Als je dan klachten hebt die duiden op een zink tekort kan het een logische gedachte lijken om te zorgen dat je meer zink binnen krijgt door je voeding en het slikken van zink supplementen. Maar je begrijpt nu dat het niet altijd de oplossing is. Misschien verbruikt de ziekmakende darmbacterie jou zink en groeit hij lekker van de grote aanvoer aan zink die jij biedt. Je zal eerst deze bacterie uit je darmen moeten werken voor je het zink tekort dan kunt aanpakken.

Opneembaarheid van vitamines

Als laatste is het belangrijk dat je kijkt naar de vorm die wordt gebruikt. Is het een goed opneembare vorm of wordt een syntetische gebruikt? Wat is het verschil tussen deze soorten? Allereerst de prijs. Daarom lijken de synthetische vitamines zo aantrekkelijk om aan te schaffen. Helaas is de synthetische vitamine meestal biogeen inactief. Je lichaam moet de vitamine dan eerst omzetten naar een bioactieve vorm. Niet iedereen kan deze omzetting goed maken. Daarnaast herkent je lichaam de synthetische variant van een vitamine soms niet goed omdat de moleculaire structuur een heel klein beetje verschilt van de natuurlijke variant. Het gevolg is dat enzymen er niet of niet goed aan vast grijpen om de vitamine opneembaar te maken.

Op de betere supplementen wordt de volledige vorm van de vitamine aangegeven. Als de verbinding waar de vitamine aan gekoppeld is niet wordt weergegeven op de verpakking is de fabrikant vast niet trots op de verbindingen die hij gebruikt. Heb je vragen over supplementen die je gebruikt of wil je meer weten bel me dan gerust? Ik werk met een gratis eerste telefonische intake.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email