Blog

Wat je moet weten voor je olijfolie koopt

olijfolie

Olijfolie, beetje zout, lekker vers gebakken broodje, goed wijntje erbij. Klinkt als een goeie afsluiting van een werkweek. Veel mensen denken dat ze goed bezig zijn als ze deze olie gebruiken. Want over veel producten verschillen de meningen van gezondheidsexperts. Maar als er iets is waar we het allemaal over eens zijn, dan is het wel dat olijfolie goed is voor je gezondheid. Het is een onderdeel van het mediterrane dieet. Eén van de weinige diëten die echt bijdragen aan een goede gezondheid, als je het al een dieet mag noemen.

Waarom olijfolie gezond is

Olijfolie bevat veel goede vetzuren, vitamine E, oleocanthal, en andere antioxidanten . Allemaal prachtige stoffen die kunnen bijdragen aan je gezondheid. We weten inmiddels dat deze olie:

  • je cholesterol verlaagt,
  • beschermt tegen alzheimer,
  • je bloeddruk verlaagt,
  • ontstekingen remt,
  • een verzadigt gevoel geeft,
  • en het helpt je bloedsuiker stabiel te houden.

Waar moet je op letten bij aankoop?

Om van de voordelen van het mediterraanse goud te kunnen profiteren moet je wel weten wat je doet. Want de gemiddelde olie in de supermarkt bevat nauwelijks nog antioxidanten, en het restant wordt thuis makkelijk om zeep geholpen. Dat komt door verschillende dingen.

  1. Olijfolie bevat een jaar na persing niet veel antioxidanten meer. Dus kijk naar de persingsdatum op de fles, en koop een kleine verpakking als je er niet veel van gebruikt.
  2. Onder invloed van licht gaat de kwaliteit van de olie snel achteruit. Koop dus olie in blik of een donkere fles. En die fles vervolgens niet in de vensterbank zetten he!
  3. Ook zuurstof heeft een negatief effect op olijfolie. Dus altijd goed de dop op de fles houden.
  4. Olijfolie die van goede kwaliteit is en veel goede vetzuren bevat is de extra vierge variant. Deze is koudgeperst en heeft een oliezuurpercentage wat niet boven de 0,8 uit komt. Koudgeperst wil zeggen dat alleen door mechanische druk op de olijven de olie eruit is geperst. Laat al die andere soorten olijfolie dus links liggen en kies voortaan voor extra vierge olijfolie.
  5. Extra vierge olijfolie heeft een rookpunt van gemiddeld 175°C. Dit betekent dat het niet zo geschikt is om te verhitten (welke olie je wel goed kunt verhitten lees je hier). Gebruik het daarom liever over koude gerechten, door de soep of bijvoorbeeld als je pasta klaar is nog een lekkere scheut eroverheen voor je het op borden schept.

Niet alle extra vierge olijfolie is goed voor je

Zeg je nu ‘check, dit kan ik allemaal afvinken’. Dan is er nog één ding wat je echt moet weten voor je je laat neppen.

Grote producenten van olijfolie gebruiken vaak een andere methode om extra vierge olijfolie te maken (zelfs Bertolli werd hierop betrapt in 2015). Ze bewerken goedkope olie op een chemische manier.  De goedkope versie wordt verkregen door het verhitten van olijvenpulp en pitten, om zo het laatste beetje olie eruit te halen. Deze olie heeft een veel hoger percentage oliezuur en zo’n beetje alle goede stoffen zijn verloren gegaan door het verhitten. Het is mogelijk om via een chemische methode vervolgens de hoeveelheid oliezuur naar beneden bij te stellen zodat deze onder de 0,8 uit komt. Klein beetje echte extra vierge olijfolie erbij, en je hebt een fake extra vierge olijfolie. Door de chemische bewerking blijven er ook nog eens resten van de chemische stoffen achter in de olie. Zonde van je geld dus; een vet goedje mét chemische stoffen, en zónder alle stoffen die olijfolie zo gezond maken.

Wil je voortaan echt gezond bezig zijn, laat je dan niet misleiden, kijk kritisch waar je product vandaan komt en profiteer zo van alle goede stoffen die olijfolie je te bieden heeft.

Recept: 4x lekkere salade dressing

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email