Blog

Waarom het FODMAP-dieet geen oplossing is

FODMAP-dieet

Zeg je darmklachten of prikkelbare darm, dan hoor je al snel de term ‘FODMAP-dieet’ voorbijkomen. De kans is dan ook groot dat je met jouw darmklachten te horen kreeg dat je dit moest uitproberen. Als orthomoleculair darmspecialist ben ik geen fan van dit advies. Waarom het FODMAP-dieet in mijn ogen geen oplossing is, vertel ik je in deze blog.

Wat is het FODMAP-dieet precies?

Het FODMAP-dieet – ook wel FODMAP-beperkt dieet genoemd – is een dieet dat wordt aangeraden bij mensen met darmklachten. De insteek van dit dieet is niet om af te vallen, maar wel om erachter te komen welke voedingsmiddelen jouw darmklachten triggeren.

FODMAP is een afkorting voor:

  • F – Fermenteerbare
  • O – Oligosachariden
  • D – Disachariden (lactose)
  • M – Monosachariden (fructose)
  • A – And
  • P – Polyolen (suikeralcoholen)

De FODMAP’s bestaan grotendeels uit koolhydraten en niet-verteerbare suikers die moeilijk door een niet-gezonde darm worden opgenomen. Als jouw darmen goed in balans zijn (en daar streven we natuurlijk wel naar!) kun je producten uit het FODMAP-dieet normaal gesproken gewoon eten. 

Tijdens het FODMAP-dieet ga je zes weken lang alle producten uit de FODMAP-lijst mijden. Vervolgens ga je na die periode telkens één product tegelijk weer introduceren aan je voedingspatroon. Zo zou je ontdekken waar je wél en niet op reageert.

Waarom is FODMAP dan niet de oplossing bij darmklachten?

Vaak zie je dat mensen heel fanatiek beginnen met het FODMAP-dieet, zodra ze een diagnose zoals ‘prikkelbare darm’ krijgen. Met als gevolg dat je heel eenzijdig gaat eten. Veel mensen investeren vervolgens niet in goede, volwaardige en afwisselende alternatieven. Het lastige hieraan is namelijk dat iedereen zijn eigen grens heeft. De één reageert sneller op het eten van zuivel dan de ander. Zo kunnen jouw darmen reageren op gluten, terwijl dit bij een ander gebeurt bij het eten van grote hoeveelheden kaas. 

De kans is ook groot dat jij wél bepaalde producten kan verdragen, die je moet mijden volgens het FODMAP-dieet. Wellicht laat jij nu belangrijke voedingsmiddelen staan, die je eigenlijk wel goed kan verdragen. Zonde toch?

Daarnaast is er ook een risico wanneer je na zes weken bepaalde voeding weer gaat toevoegen aan je voedingspatroon. Een prikkelbare darm – ik zeg liever darmen die niet in balans zijn – is al gevoeliger dan een gezonde darm. FODMAPS zijn vaak belangrijke voeding voor onze darmbacteriën. Eigenlijk neem je de voeding van die belangrijke bacteriestammen weg tijdens de eliminatiefase in het dieet. De goede bacteriën zijn al in de minderheid, waardoor je darmklachten juist kunnen toenemen als je weer een FODMAP gaat introduceren aan je voedingspatroon…

Als je nu nog niet veel last had, is de kans groot dat je juist wél klachten krijgt omdat er nog minder bacteriën zijn die deze vezels of koolhydraten kunnen verteren. Helaas zie je dan vaak dat je juist meer last krijg van een opgeblazen buik of winderigheid. In feite houd je het probleem in stand.

Daarbij is er nog een reden, als je weer FODMAPS gaat invoeren en het blijkt dat je intolerant bent, verschilt dat per persoon wanneer je klachten krijgt. De één krijgt al na 3 uur last, terwijl de ander het pas na 2 dagen merkt. Uiteindelijk weet je dan nog niet welk voedingsmiddel jouw klachten triggerde!

Ik heb het nu nog niet eens gehad op het effect voor jezelf. Want het is nogal wat om ineens een heel streng dieet te moeten volgen… 

Volgens het FODMAP-dieet moet je bijvoorbeeld de volgende producten volledig weglaten:

  • Geen (tarwe)brood
  • Vermijden van lactose
  • Bepaalde fruit en groente zijn niet toegestaan
  • Uiteraard geldt dit ook voor producten die rijk zijn aan suiker (zoals koek en taart)

Voor veel mensen is dit lastig. Wist je dat het FODMAP-dieet slechts één manier is waarop mensen met prikkelbare reageren? Een intolerantie die ik nogal eens langs zie komen is spelt of ei, terwijl dit gewoon in het dieet zit.

Wat kan je dan wél doen om van darmklachten af te komen?

Laat ik beginnen om te zeggen dat bepaalde FODMAP’s zeker gemeden kunnen worden bij darmklachten. Als je veel last hebt van je darmen is het sowieso goed om op te letten met het eten van vezels, veel brood en zuivel. Toch is het zeker niet nodig om dit volledig te schrappen! 

Door middel van een uitgebreid ontlasting- en bloedonderzoek kunnen we precies zien hoe jouw waardes ervoor staan. Zo komen voedingsintoleranties aan het licht, weten we welke problemen in je darmen de oorzaak zijn van de buikklachten en kunnen we een behandelplan op maat maken. Je kunt je wellicht voorstellen dat dit behandelplan heel persoonlijk is!

Daarom kun je beter gericht aan de slag gaan, door een labonderzoek te doen, waarbij zowel ontlasting als bloed worden onderzocht. Op die manier weet je zeker dat je de juiste voedingsmiddelen gaat mijden, zodat jouw darmen weer de kans krijgen om gezond te worden!

Wil jij van jouw darmklachten af?

Ik kan me voorstellen dat je al veel geprobeerd hebt om van jouw darmklachten af te komen. Veel mensen die bij mij in de praktijk komen, gingen je voor. Op een bepaald moment weet je gewoon niet meer wat je moet doen. Ik wil je graag laten zien dat je jouw darmklachten niet ‘voor lief’ hoeft te nemen. Door een uitgebreid labonderzoek kunnen we ontdekken waar jouw darmklachten vandaan komen. Wil je hier meer over weten? Stuur me dan vrijblijvend een bericht, ik antwoord je altijd.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email